تحميم الكلب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

تحميم الكلب

مُساهمة  akabombom3 في الأحد يناير 29, 2012 5:57 pm

ستحمام الكلب من الحاجات اللي فيها سوء فهم عند اغلبيه الناس المبتدئه في تربية الكلاب، وسوء الفهم نابع من تخيلهم ان الكلب لازم يستحمى كل يوم علشان يكون نضيف، وطبعا ده خطأ كبير. الكلب يا شباب بيختلف عنا في حاجات كتير اوي، اولها ان فراء الكلب مغطى بماده زيتيه مهمتها انها تقوم بعمل عزل حراري للكلب، علشان تحافظ على درجة حرارة جسمه الداخليه بدون ارتفاع او انخفاض وعلشان مش يتأثر بدرجات الحرارة الخارجيه، طبعا العزل ده مش كامل تماما بس هي ليها عامل كبير جدا في المحافظة على استقرار درجة حرارة الكلب.
ده كان جدول مختصر بيوضح الفئات و عدد مرات الاستحمام و التمشيط
وطبعا مش دايما بنكون محتاجين نحمي الكلب، يعني في اوقات كتير الكلب مش بيكون محتاج استحمام، وده راجع لاتساخ الكلب نتيجة الخروح بره البيت، ولو الكلب مش متسخ بصوره كبيره ممكن نمسح على جسمه بقماشه مبلوله بس وبعد كده نمشطه وده كافي اوي لو الكلب مش متسخ بس في الصيف مش نزود الفتره دي عن شهر، يعني بين كل عمليه استحمام والتانيه فتره لا تزيد عن شهر.
والاستحمام بيكون بشامبو مخصص للكلاب، واغلبها بيكون معطر، بس طبعا اسعاره بتكون عاليه شويه، يعني بيبدأ من 30 جنيه وهو متوافر في محلات الحيوانات او في قسم الحيوانات في سبينز وكارفور مثلا، لكن في بدائل عنه اسعارها اقل ونفس التأثير وهو شامبو بيتادين بشري، وده بنجيبه من اي صيدليه وسعره 8 جنيه للزجاجه وآدي صوره ليه
وطبعا لازم ننتبه لحاجة هي اننا منحميش الكلب ابدا بالصابون او بشامبو بشري لان مكوناته بتكون فيها مواد كاويه عنيفه على فراء الكلب و شعره وبتعمل جفاف في الجلد و تساقط للشعر وكمان بتقضي على الماده الزيتيه اللي بتحمي جسم الكلب.
وطريقة استحمام الكلب بتكون اننا نوقف الكلب في مغطس (بانيو) ونبدأ نبلل جسمه كله بالماء تماما مع مراعاة ان الآذان و العينين ميجيش عليهم ماء خالص، وكمان درجة حرارة الماء تكون معتدله، يعني لا بارده ولا ساخنه. وبعدين نبدأ نحط الشامبو على شعر الكلب من اول العنق لغاية الذيل، وبعدين نفرك جسم الكلب كله بالشامبو من فوق لتحت لغاية الاقدام ونحاول اننا نخلي الشامبو يتخلل داخل الشعر، ومش نسيب الشامبو فتره على جسم الكلب، وعلى طول نبتدي نرش الماء عليه علشان نزيل الشامبو تماما من على جسمه، ويفضل اننا وقت الاستحمام نحط قطعتين من القطن الطبي في اذن الكلب علشان نحميها من دخول الماء.
وبعد ما نتأكد تماما ان مفيش شامبو باقي على جسم الكلب ننشفه بفوطه كبيره ونضيفه تماما ونسيبه ينفض جسمه علشان يزيل اي ماء باقي على جسمه، وبعدين بقطعة قماش مبلوله ننضف وش الكلب وحوالين عيونه.
وبالنسبه للاذن ممكن نجيب محلول تنظيف اذن خاص بالكلاب ونبلل سلاكات تنظيف الاذن بيه وننظف الاذن من الجزء الظاهر فقط، والجزء الداخلي ده خطر ننظفه بنفسنا، ويفضل تركه للطبيب البيطري.
وطبعا واحنا بنحمي الكلب نحاول نلاطفه و نشجه بكلام جميل، واول ما الكلب يخلص الحمام بتاعه نأكله وناخده على مكان دافي ومفيهوش اي تيارات هواء ونسيبه لغاية ما ينشف، ويفضل اننا ندخله البلكونه علشان ينشف في الشمس وكمان بتبقى فرصه كويسه اننا نسمح للشمس بتطهير جسمه
حاجة بردو عايز أأكد عليها، اياكم والديزانون، يا جماعه الديزانون ماده سامه جدا وبتستخدم اساسا للبهائم زي الابقار و الجاموس، وخطر جدا استخدامها مع الكلاب، وممكن نستخدمها في تنظيف مكان نوم الكلب او الحمام بعد عمليه الاستحمام لكن مش نحمي بيها الكلب.
وبخصوص التمشيط يا شباب، التمشيط بيكون بأمشاط خاصه بالكلاب و يكون في اتجاه الشعر مش عكس الاتجاه، وفي فترات تغيير الشعر لازم نزود عدد مرات التمشيط علشان نزيل الشعر الميت وننشط فروة الكلب، ويفضل يكون الكلب في حالة استرخاء اثناء عملية التمشيط وبردو لازم نشجعه و نلاطفه اثناء عمليه التمشيط علشان يحب العمليه ومش يكرهها وتكون عقاب بالنسبه ليه.

akabombom3

عدد المساهمات : 15
نقاط : 45
تاريخ التسجيل : 28/01/2012

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى